Back to basics

För ett par veckor sedan fick jag ett ryck och redde upp ordentligt i mitt sovrum. Det var definitivt long overdue. Bland diverse högar hittade jag en papperskalender från några år tillbaka. Jag bläddrade lite i den och konstaterade att det nu är dags att ta ett steg tillbaka från den digitala åldern och återgå till papperskalender.

I  några år hade jag papperskalender parallellt med att jag mer och mer började använda digital kalender. Tyckte det blev jobbigt och har nu i ett par år bara haft digital kalender och det har fungerat ganska bra. Men då jag nu såg min gamla papperskalender blev det helt klart för mig att jag måste återgå till papperskalender.

Så jag vandrade in till stan på jakt efter den perfekta kalendern. Det är ju lite fel tid på året för att köpa en kalender för 2016 så jag fick acceptera att det blir en läsårskalender i stället. Och det är ju inget fel på det. Både i skolan och under studietiden var det ju en sådan kalender jag hade. Problem nummer ett löst.

Det är viktigt för mig att kalendern ser rätt ut, både invändigt och utanpå. För tung får den inte heller vara. Där stod jag och bläddrade och vände och vred på kalendrarna tillsammans med en massa skolelever. Tog gott om tid på mig för det här var ju ett viktigt inköp. Den skulle kännas rätt. Var nära att köpa en i hot pink som annars var perfekt men det bara gick inte för färgen var fel för mig.

Hittade inte den perfekta kalendern, men nära nog och efter lite pysslande blev den min.

IMG_2736

Jag är van vid kalendrar som har måndag till onsdag på vänstra sidan och resten av veckan på högra sidan. Så blev det inte den här gången och det har varit svårare än jag trodde att vänja sig vid det. Tydligen är det inprogrammerat i min hjärna hur kalenderuppslaget ser ut och jag har inte ännu lyckats omprogrammera hjärnan. Hoppas det lyckas innan jag missar allt för många möten och träffar. En av poängerna med att ha papperskalender var just att jag bättre ser framför mig hur veckan ser ut.

IMG_2735

Helt back to basics har jag ändå inte gått. Använder fortfarande också elektronisk kalender. Det är absolut ingen optimal lösning och risken för dubbelbokningar ökar, men just nu är jag inte villig att ge upp någondera.

Varför är det då så viktigt för mig med papperskalender? Jag vet inte riktigt svaret på den frågan. Delvis är det möjligheten att kunna bläddra i den och att jag verkar komma bättre ihåg vad som finns i kalendern då jag skrivit för hand och ser hur veckan ser ut på papper. Vet inte om det stämmer men så känns det. Dessutom är det praktiskt att kunna se på kalendern också då jag är i telefon och inte har datorn med mig.

En annan inte oviktig orsak är att kalendern sedan fungerar lite som en dagbok. Jag kan gå tillbaka och kolla och bläddra. Det var nog det här jag upplevde då jag bläddrade i min kalender från 2012 som jag hittade då jag städade. Jag går inte på samma sätt tillbaka till och bläddrar nostalgiskt igenom vad jag gjorde för några år sedan då jag använder kalendern på datorn eller telefonen. En vän sade häromdagen att det är som om de år då hon inte hade papperskalender inte finns. Lite samma känsla har jag.

2 reaktioner på ”Back to basics

  1. Tom skriver:

    Jag har använt mej av elektronisk kalender sedan mitten av 90-talet och har nog inte saknat pappersversionen. För mej är det så mycket lättare att skicka och ta emot elektroniska möteskallelser att jag inte är beredd att återgå till papper.

    Däremot läser jag hellre tryckta böcker. Jag har svårare att ta till mej information i elektroniskt format.

    Gilla

    • Alexandra skriver:

      Håller med om den fördelen med elektronisk kalender och då man jobbar inom en organisation är det elektronisk kalender ett ovärderligt hjälpmedel. Det här är också en av orsakerna till att jag kör med båda. Kanske inte världens bästa tidsanvändning men just nu känns det som rätt modell för mig.

      Intressant det där med e-böcker och vanliga böcker. Har läst mycket elektroniskt och tycker det har många fördelar, speciellt då jag läser på Kindle som är snällare för ögonen än padda. En nackdel är att det är svårare att komma ihåg vad man har läst då man inte ser pärmen och titeln varje gång man börjar läsa. Och att man ibland måste ladda boken 😊

      Gilla

Lämna en kommentar